Rada vlády schválila návrh výdajů státního rozpočtu na výzkum, vývoj a inovace 2025+
Mezi hlavními body květnového zasedání Rady pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI, Rada), které proběhlo v pátek 31. května 2024 ve Strakově akademii za účasti ministra Marka Ženíška, radní schválili návrh výdajů státního rozpočtu na výzkum, vývoj a inovace na období 2025+ po vypořádání mezirezortního připomínkového řízení. Návrh bude nyní postoupen na jednání vlády.
V úvodu jednání informoval 1. místopředseda RVVI prof. Jiří Homola přítomné o průběhu příprav návrhu výdajů státního rozpočtu na výzkum, vývoj a inovace (SR na VaVaI) na rok 2025 se střednědobým výhledem na léta 2026 a 2027 a dlouhodobým výhledem do roku 2031 a o výsledcích mezirezortního připomínkového řízení.
Při tvorbě návrhu rozpočtu na období 2025+ vycházela RVVI ze svých priorit, jimiž jsou podpora excelence ve vědě, rozvoj lidských zdrojů, transferu znalostí a technologií do praxe, podpora strategických technologií (zejména umělé inteligence, kvantových technologií a polovodičů) a posilování role institucionální podpory především na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumných organizací.
V návrhu předkládaném na jednání vlády jsou celkové výdaje SR na VaVaI včetně spolufinancování navrženy:
- na rok 2025 ve výši 45,066 mld. Kč,
- na rok 2026 ve výši 47, 594 mld. Kč,
- na rok 2027 ve výši 48,044 mld. Kč.
Celkový objem výdajů je pro rok 2025 navržen o 4,85 mld. vyšší než výdaje SR na VaVaI schválené pro rok 2024 a současně o 4,88 mld. Kč vyšší, než je platný střednědobý výhled.
RVVI dlouhodobě upozorňuje, že veřejné výdaje na VaVaI jsou méně než 1 % HDP. Celkové výdaje na VaVaI v České republice nicméně dosáhly v roce 2022 přibližně 133,3 mld. Kč, tj. cca 2 % HDP (meziročně nárůst o 11,4 mld. Kč). Dlouhodobý růst celkových výdajů na vědu a výzkum byl způsoben především trvalým růstem výdajů z podnikatelských zdrojů, jejichž podíl na celkových výdajích na VaVaI v ČR je na průměru EU.
Trvající výzvou pro financování systému VaVaI je další podpora zapojení soukromých zdrojů, přičemž mezi klíčové nástroje nepřímé podpory patří odčitatelná položka od základu daně na podporu vědy a výzkumu.
Výdaje na VaVaI je třeba chápat jako investice do růstu potenciálního HDP, což následně povede k růstu výnosů z daní a zlepšení možností státního rozpočtu. Nutnou podmínkou je však tvorba kvalitních výsledků výzkumu, vývoje a inovací, které bude možné následně zhodnocovat v praxi.
Návrh rozpočtu zároveň vychází z Národní politiky výzkumu, vývoje a inovací České republiky 2021+ a navazuje na cíle Inovační strategie ČR do roku 2030. Současně návrh rozpočtu zohledňuje výsledky jednání se zástupci poskytovatelů. Předkládaný návrh rozpočtu má pozitivní dopad na podnikatelské prostředí a na konkurenceschopnost České republiky.
Podle zákona č. 130/2002 Sb. (zákon o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací) stanoví vláda celkovou výši výdajů na vědu a výzkum na návrh Rady. Strukturu návrhu rozdělení výdajů SR na VaVaI stanovuje RVVI a rozesílá ji správcům rozpočtových kapitol, kteří zpracují návrh výdajů u svých kapitol tak, aby přednostně zajistili plnění projektů zahájených v předchozích letech a dalších závazků. Rada je povinna předložit konečnou podobu návrhu vládě každoročně nejpozději do konce května.
Zdroj: RVVI - Úřad vlády ČR | 3. 6. 2024