Mutual Learning Exercise – Propojení vědy a politiky

Projekt Evropské Komise Mutual Learning Exercise on Bridging the Gap Between Science and Policy probíhal od června 2024 do května 2025 a zapojilo se do něj patnáct členských a přidružených států: Rakousko, Belgie, Česko, Řecko, Maďarsko, Irsko, Itálie, Lotyšsko, Litva, Nizozemsko, Norsko, Polsko, Portugalsko, Moldavsko a Španělsko.

Cílem projektu bylo usnadnit výměnu informací, zkušeností a získaných poznatků a zároveň identifikovat osvědčené postupy, politiky a programy podporující systematické využívání vědeckých poznatků při rozhodování ve veřejné správě. Zúčastněné země tak mohly definovat své potřeby, výzvy i příležitosti v oblasti Science for Policy (S4P) a hledat efektivní způsoby, jak je řešit.

Projekt se zaměřil na čtyři hlavní témata rozvoje národních S4P ekosystémů:

  • teoretické uchopení konceptu S4P,
  • mapování existujících struktur a aktérů,
  • hodnocení a evaluaci nástrojů a mechanismů,
  • budování a posilování důvěry v oblasti S4P.

Tematické návštěvy a diskuse proběhly v Belgii, Španělsku, Nizozemsku a Polsku. Závěry byly shrnuty v sérii tematických zpráv, které poskytují doporučení, jak účinně zapojovat vědecky podložené poznatky do tvorby veřejných politik a rozhodovacích procesů ve prospěch společnosti. Výstupem projektu byly čtyři tematické zprávy a závěrečný syntetizující report s konkrétními doporučeními pro rozvoj S4P ekosystémů v Evropě.

Doporučení

Klíčovým výstupem projektu je sada praktických doporučení, která reagují na identifikované výzvy a shrnují zkušenosti účastníků. Zároveň jsou určena i těm, kdo se vývoje S4P ekosystémů přímo neúčastnili.

Hlavní doporučení MLE expertů:

  • Řídit S4P na úrovni ekosystému: Science for Policy by měla být řízena na úrovni celého ekosystému, aby se snížila roztříštěnost, posílily podpůrné mechanismy a sladily cíle a motivace aktérů.
  • Podporovat a institucionalizovat spolupráci mezi aktéry S4P a usnadňovat zapojení veřejnosti: Spolupráce je nezbytná pro integraci znalostí, budování důvěry a společné učení. Zvyšuje přijatelnost politik založených na důkazech a posiluje zapojení stakeholderů.
  • Začlenit strategickou prognostiku a anticipační tvorbu politik do S4P: Tento přístup otevírá prostor pro nové pohledy na to, co je možné a žádoucí, a umožňuje lépe připravit politiky na budoucí vývoj.
  • Uznat a odměňovat zapojení vědců do tvorby politik a redefinovat ukazatele úspěchu: Vědecké zapojení by mělo být oceňováno, aby výzkumníci mohli lépe přispívat k S4P. Je nutné přehodnotit metriky úspěchu a zahrnout do nich také angažovanost ve veřejných politikách.
  • Rozvíjet kapacity S4P pro tvůrce politik, vědce a zprostředkovatele: Je důležité posilovat schopnosti všech zúčastněných, aby chápali, jak lze vědecké poznatky efektivně zapojovat do politického rozhodování.
  • Zvýšit transparentnost a odpovědnost v S4P: Otevřenost a odpovědnost posilují demokratické rozhodování a pomáhají zajistit, aby vědecké poznatky byly skutečně využívány v praxi.
  • Posílit vědeckou integritu a systémy kontroly kvality: Je třeba chránit znalostní základnu před jejím oslabováním, například v souvislosti s využíváním nekvalitních článků při tréninku generativní AI systémů.
  • Hodnotit celé ekosystémy, nejen jejich jednotlivé komponenty či vstupy: Jasně vymezené cíle a ukazatele dopadu na úrovni systému jsou klíčové pro ospravedlnění investic, měření přínosů a spravedlivé rozdělování nákladů i užitků.

Způsob zavádění těchto doporučení se liší podle institucionálních a historických podmínek jednotlivých zemí – od rozdělení odpovědností a zdrojů až po konkrétní organizační nastavení. Uplatňovat je lze jak na národní, tak i na regionální či lokální úrovni, v závislosti na tom, kde se odehrává tvorba a implementace politik.

Význam pro ČR

Účast České republiky v projektu Mutual Learning Exercise on Bridging the Gap between Science and Policy přinesla inspiraci pro posilování role vědy v rozhodovacích procesech a pro hledání cest, jak rozvíjet funkční národní prostředí S4P. Na základě opatření na podporu transferu znalostí a v souladu s doporučeními z MLE vznikl tento webový rozcestník pro Science for Policy, který má napomoci propojení významných aktérů a sdílení informací.

Součástí aktivit je také představení návrhu funkce Chief Science Officer (návrh byl již součástí TSI projektu zaměřeného na S4P, v rámci MLE byla tato role také předmětem diskuzí) – pozice určené k posílení využívání vědeckých poznatků při tvorbě veřejných politik. V souladu s evropskými doporučeními by měl mít každý resort k dispozici vysoce postaveného odborníka, který propojuje ministerstvo s vědeckou komunitou, pomáhá identifikovat potřebné znalosti a podporuje integraci výzkumných výsledků do rozhodovacích procesů.

Účast ČR v MLE tak přinesla podněty, které mohou dále směrovat domácí aktivity v oblasti Science for Policy a posilovat systematické využívání vědy při tvorbě veřejných politik.

Dokumenty ke stažení

  1. Shrnující dokument
    Představuje projekt Mutual Learning Exercise on Bridging the Gap between Science and Policy, jeho cíle a průběh. Popisuje čtyři hlavní tematické oblasti a přináší souhrn klíčových zjištění i výše zmíněných doporučení expertů, jež tvoří základ pro rozvoj ekosystémů Science for Policy v Evropě.
  2. Finální report
    Závěrečná zpráva podrobněji rozpracovává hlavní poznatky z projektu a rozvíjí doporučení expertů. Identifikuje konkrétní oblasti, kde je potřeba přijmout opatření k posílení ekosystémů Science for Policy a souvisejících politik, a nabízí rámec pro jejich implementaci v různých národních kontextech.
  3. Oficiální stránka projektu
    Na oficiální stránce projektu jsou k dispozici další materiály, včetně výstupů z jednotlivých setkání a doprovodných dokumentů ke stažení.

Sdílejte na:

Přílohy