Jednací řád Komise pro hodnocení výzkumných organizací a ukončených programů Rady pro výzkum, vývoj a inovace
Jednací řád Komise pro hodnocení výzkumných organizací a ukončených programů
Článek 1
Úvodní ustanovení
- Jednací řád Komise pro hodnocení výzkumných organizací a ukončených programů / programů účelové podpory (dále jen „Komise“) je vnitřním předpisem Rady pro výzkum, vývoj a inovace (dále jen „Rada“), který upravuje organizaci a průběh jednání Komise.
- Jednací řád Komise se vydává v souladu se Statutem Rady.
Článek 2
Svolání jednání Komise
- Termíny jednání Komise jsou stanoveny v rámcovém ročním programu (plánu) činnosti Komise schváleném Radou.
- Jednání Komise se konají zpravidla jedenkrát za měsíc, s výjimkou měsíců července a srpna. Administrativní, organizační, technické a analytické zabezpečení zasedání zajišťuje věcně příslušný útvar Úřadu vlády České republiky (dále jen „příslušný útvar’’).
- Případné změny termínu a upřesnění místa jednání Komise oznámí předseda Komise zástupci příslušného útvaru nejpozději 10 pracovních dnů před termínem jednání a zároveň stanoví nový termín a místo jednání.
- Jednání Komise svolává její předseda nebo z jeho pověření místopředseda Komise.
- Mimořádné jednání Komise se koná na žádost
- Rady,
- předsedy Komise nebo
- jedné třetiny členů Komise, a to do 14 kalendářních dnů po předání žádosti předsedovi Komise.
- Jednání komise se svolává elektronickou pozvánkou, kterou vyhotovuje a rozesílá příslušný útvar nejméně 10 pracovních dnů před jednáním Komise.
- Podklady pro jednání Komise připravuje na základě pokynů předsedy Komise a všem členům zasílá, případně jiným způsobem zpřístupňuje, příslušný útvar, a to nejpozději 2 kalendářní dny před termínem jednání. V případě potřeby může být tato lhůta předsedou mimořádně zkrácena. Je-li členům uloženo připravit pro jednání podklady, předají je zástupci příslušného útvaru nejpozději 3 kalendářní dny před termínem jednání.
Článek 3
Průběh jednání Komise
- Jednání Komise může probíhat prezenční formou, distanční formou nebo hybridní formou. O formě jednání jsou členové Komise v předstihu informováni.
- Jednání Komise jsou neveřejná. Kromě členů Komise a zástupce příslušného útvaru se jednání pravidelně účastní zástupce oddělení informačních systémů a další relevantní zástupci příslušného útvaru. Jednání se může účastnit i kterýkoli člen Rady. Jiné osoby pověřené Radou se mohou jednání účastnit po předchozím oznámení předsedovi Komise. Komise může na své jednání přizvat i další hosty. O této skutečnosti rozhoduje předseda Komise a administrativně zajišťuje příslušný útvar.
- Komise je způsobilá se usnášet, pokud je přítomna nadpoloviční většina jejích členů.
- Jednání řídí předseda Komise. V nepřítomnosti předsedy Komise řídí jednání místopředseda Komise nebo předsedou pověřený oborový koordinátor nebo člen Komise.
- Na počátku jednání Komise schvaluje program jednání, popřípadě jeho úpravy.
- Komise projednává podklady připravené jejími členy nebo předložené k projednání Radou a připravené příslušným útvarem. Předseda Komise může pověřit některého z oborových koordinátorů nebo členů Komise, aby ke konkrétnímu podkladu připravil písemný návrh usnesení k projednávanému dokumentu, popřípadě zajistil příslušné podklady.
- U vybraných materiálů se přijímá usnesení. Usnesení se považuje za přijaté, hlasuje-li pro něj nadpoloviční většina přítomných členů Komise. V případě rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedajícího. Přítomní členové Rady, další hosté a zástupce příslušného útvaru nehlasují. Pokud některý člen nesouhlasí s usnesením, má právo své důvody uvést v zápise z jednání.
- V případech, které považuje předseda Komise za naléhavé a u kterých je z jejich povahy nezbytné, aby o nich hlasovali členové Komise, může předseda Komise vyhlásit hlasování „per rollam“. V tomto případě:
- musí být přesně definován obsah výzvy k hlasování, tzn. výzva musí obsahovat neměnné znění usnesení, o kterém je hlasováno;
- musí být stanoven termín ukončení hlasování, a to nejméně 3 pracovní dny po vyhlášení hlasování;
- výzva je zaslána členům Komise elektronicky e-mailem;
- usnesení je přijato, hlasuje-li pro něj nadpoloviční většina účastníků hlasování per rollam;
- o průběhu a výsledku hlasování zpracuje příslušný útvar bezodkladně po termínu ukončení hlasování zápis. Výsledek hlasování per rollam je doplněn k zápisu z jednání Komise.
Článek 4
Volba místopředsedy Komise
- Volba místopředsedy Komise se provádí tajnou volbou. Pro zajištění platnosti volby se musí zúčastnit nadpoloviční většina členů Komise.
- Zvolen bude ten navržený kandidát, který získá nadpoloviční počet hlasů přítomných členů Komise. Obdrží-li navržení kandidáti stejný počet hlasů, rozhodne o výsledku předseda Komise, popřípadě předsedající jednání Komise, na němž se volba uskutečnila.
- V případě, že nadpoloviční počet hlasů nezíská žádný kandidát, bude provedeno 2. kolo voleb. Do 2. kola postoupí dva kandidáti, kteří získali v 1. kole nejvyšší počet hlasů (v případě rovnosti hlasů budou zařazeni všichni kandidáti se stejným počtem hlasů).
- Ve 2. kole voleb bude zvolen ten kandidát, který obdrží nejvíce hlasů přítomných členů Komise. V případě rovnosti hlasů pro zvolené kandidáty rozhodne předseda Komise, popřípadě předsedající jednání Komise, na němž se volba uskutečnila.
Článek 5
Informace o činnosti Komise
- O průběhu jednání Komise se pořizuje zápis, jehož součástí jsou i případná usnesení. Zápis vyhotovuje zástupce příslušného útvaru, schvaluje jej předseda Komise, příp. předsedající jednání Komise.
- Zápis z jednání Komise obsahuje zejména:
- informace o místu a datu konání jednání, o tom, kdo byl na jednání přítomen,
- program jednání,
- usnesení k vybraným bodům programu, včetně usnesení přijatých na základě hlasování „per rollam“ podle čl. 3 odst. 9,
- další závěry učiněné na jednání,
- informace o autorovi zápisu.
- Zápis schválený předsedou Komise či předsedajícím jednání Komise zveřejní, po jeho schválení členy Komise, příslušný útvar na internetové stránce vyzkum.gov.cz.
- O výsledcích jednání informuje předseda Komise na nejbližším zasedání Rady.
- Členové Komise a všichni účastníci jednání jsou vázáni mlčenlivostí o průběhu jednání Komise a o obsahu materiálů pro jednání do doby jejich schválení a zveřejnění. Komise může svým usnesením rozhodnout, které své materiály pro jednání zpřístupní odborné veřejnosti, s výjimkou materiálů předkládaných Radě a týkajících se činnosti Rady.
Článek 6
Závěrečná ustanovení
- Tento Jednací řád nabývá účinnosti dnem podpisu předsedou Rady.
- Změny a doplňky tohoto Jednacího řádu schvaluje Rada.
- Tento Jednací řád je přístupný veřejnosti na internetové stránce vyzkum.gov.cz a v sídle Úřadu vlády ČR. Na internetové stránce se zveřejňuje vždy úplné znění platného Jednacího řádu.
V Praze dne 12. 2. 2025
PhDr. Marek Ženíšek, Ph.D., v. r.
předseda Rady pro výzkum, vývoj a inovace