Jednací řád Komise pro hodnocení výzkumných organizací a ukončených programů Rady pro výzkum, vývoj a inovace

Jednací řád Komise pro hodnocení výzkumných organizací a ukončených programů

Článek 1

Úvodní ustanovení

  1. Jednací řád Komise pro hodnocení výzkumných organizací a ukončených programů / programů účelové podpory (dále jen „Komise“) je vnitřním předpisem Rady pro výzkum, vývoj a inovace (dále jen „Rada“), který upravuje organizaci a průběh jednání Komise.
  2. Jednací řád Komise se vydává v souladu se Statutem Rady.

Článek 2

Svolání jednání Komise

  1. Termíny jednání Komise jsou stanoveny v rámcovém ročním programu (plánu) činnosti Komise schváleném Radou.
  2. Jednání Komise se konají zpravidla jedenkrát za měsíc, s výjimkou měsíců července a srpna. Administrativní, organizační, technické a analytické zabezpečení zasedání zajišťuje věcně příslušný útvar Úřadu vlády České republiky (dále jen „příslušný útvar’’).
  3. Případné změny termínu a upřesnění místa jednání Komise oznámí předseda Komise zástupci příslušného útvaru nejpozději 10 pracovních dnů před termínem jednání a zároveň stanoví nový termín a místo jednání.
  4. Jednání Komise svolává její předseda nebo z jeho pověření místopředseda Komise.
  5. Mimořádné jednání Komise se koná na žádost
    1. Rady,
    2. předsedy Komise nebo
    3. jedné třetiny členů Komise, a to do 14 kalendářních dnů po předání žádosti předsedovi Komise.
  6. Jednání komise se svolává elektronickou pozvánkou, kterou vyhotovuje a rozesílá příslušný útvar nejméně 10 pracovních dnů před jednáním Komise.
  7. Podklady pro jednání Komise připravuje na základě pokynů předsedy Komise a všem členům zasílá, případně jiným způsobem zpřístupňuje, příslušný útvar, a to nejpozději 2 kalendářní dny před termínem jednání. V případě potřeby může být tato lhůta předsedou mimořádně zkrácena. Je-li členům uloženo připravit pro jednání podklady, předají je zástupci příslušného útvaru nejpozději 3 kalendářní dny před termínem jednání.

Článek 3

Průběh jednání Komise

  1. Jednání Komise může probíhat prezenční formou, distanční formou nebo hybridní formou. O formě jednání jsou členové Komise v předstihu informováni.


  2. Jednání Komise jsou neveřejná. Kromě členů Komise a zástupce příslušného útvaru se jednání pravidelně účastní zástupce oddělení informačních systémů a další relevantní zástupci příslušného útvaru. Jednání se může účastnit i kterýkoli člen Rady. Jiné osoby pověřené Radou se mohou jednání účastnit po předchozím oznámení předsedovi Komise. Komise může na své jednání přizvat i další hosty. O této skutečnosti rozhoduje předseda Komise a administrativně zajišťuje příslušný útvar.


  3. Komise je způsobilá se usnášet, pokud je přítomna nadpoloviční většina jejích členů.
  4. Jednání řídí předseda Komise. V nepřítomnosti předsedy Komise řídí jednání místopředseda Komise nebo předsedou pověřený oborový koordinátor nebo člen Komise.
  5. Na počátku jednání Komise schvaluje program jednání, popřípadě jeho úpravy.
  6. Komise projednává podklady připravené jejími členy nebo předložené k projednání Radou a připravené příslušným útvarem. Předseda Komise může pověřit některého z oborových koordinátorů nebo členů Komise, aby ke konkrétnímu podkladu připravil písemný návrh usnesení k projednávanému dokumentu, popřípadě zajistil příslušné podklady.
  7. U vybraných materiálů se přijímá usnesení. Usnesení se považuje za přijaté, hlasuje-li pro něj nadpoloviční většina přítomných členů Komise. V případě rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedajícího. Přítomní členové Rady, další hosté a zástupce příslušného útvaru nehlasují. Pokud některý člen nesouhlasí s usnesením, má právo své důvody uvést v zápise z jednání.
  8. V případech, které považuje předseda Komise za naléhavé a u kterých je z jejich povahy nezbytné, aby o nich hlasovali členové Komise, může předseda Komise vyhlásit hlasování „per rollam“. V tomto případě:
  1. musí být přesně definován obsah výzvy k hlasování, tzn. výzva musí obsahovat neměnné znění usnesení, o kterém je hlasováno;
  2. musí být stanoven termín ukončení hlasování, a to nejméně 3 pracovní dny po vyhlášení hlasování;
  3. výzva je zaslána členům Komise elektronicky e-mailem;
  4. usnesení je přijato, hlasuje-li pro něj nadpoloviční většina účastníků hlasování per rollam;
  5. o průběhu a výsledku hlasování zpracuje příslušný útvar bezodkladně po termínu ukončení hlasování zápis. Výsledek hlasování per rollam je doplněn k zápisu z jednání Komise.

Článek 4

Volba místopředsedy Komise

  1. Volba místopředsedy Komise se provádí tajnou volbou. Pro zajištění platnosti volby se musí zúčastnit nadpoloviční většina členů Komise.
  2. Zvolen bude ten navržený kandidát, který získá nadpoloviční počet hlasů přítomných členů Komise. Obdrží-li navržení kandidáti stejný počet hlasů, rozhodne o výsledku předseda Komise, popřípadě předsedající jednání Komise, na němž se volba uskutečnila.
  3. V případě, že nadpoloviční počet hlasů nezíská žádný kandidát, bude provedeno 2. kolo voleb. Do 2. kola postoupí dva kandidáti, kteří získali v 1. kole nejvyšší počet hlasů (v případě rovnosti hlasů budou zařazeni všichni kandidáti se stejným počtem hlasů).
  4. Ve 2. kole voleb bude zvolen ten kandidát, který obdrží nejvíce hlasů přítomných členů Komise. V případě rovnosti hlasů pro zvolené kandidáty rozhodne předseda Komise, popřípadě předsedající jednání Komise, na němž se volba uskutečnila.

Článek 5

Informace o činnosti Komise

  1. O průběhu jednání Komise se pořizuje zápis, jehož součástí jsou i případná usnesení. Zápis vyhotovuje zástupce příslušného útvaru, schvaluje jej předseda Komise, příp. předsedající jednání Komise.
  2. Zápis z jednání Komise obsahuje zejména:
  3. informace o místu a datu konání jednání, o tom, kdo byl na jednání přítomen,
    1.  program jednání,
    2.  usnesení k vybraným bodům programu, včetně usnesení přijatých na základě hlasování „per rollam“ podle čl. 3 odst. 9,
    3.  další závěry učiněné na jednání,
    4.  informace o autorovi zápisu.
  4. Zápis schválený předsedou Komise či předsedajícím jednání Komise zveřejní, po jeho schválení členy Komise, příslušný útvar na internetové stránce vyzkum.gov.cz.
  5. O výsledcích jednání informuje předseda Komise na nejbližším zasedání Rady.
  6. Členové Komise a všichni účastníci jednání jsou vázáni mlčenlivostí o průběhu jednání Komise a o obsahu materiálů pro jednání do doby jejich schválení a zveřejnění. Komise může svým usnesením rozhodnout, které své materiály pro jednání zpřístupní odborné veřejnosti, s výjimkou materiálů předkládaných Radě a týkajících se činnosti Rady.

Článek 6

Závěrečná ustanovení

  1. Tento Jednací řád nabývá účinnosti dnem podpisu předsedou Rady.
  2. Změny a doplňky tohoto Jednacího řádu schvaluje Rada.
  3. Tento Jednací řád je přístupný veřejnosti na internetové stránce vyzkum.gov.cz a v sídle Úřadu vlády ČR. Na internetové stránce se zveřejňuje vždy úplné znění platného Jednacího řádu.


V Praze dne 12. 2. 2025

 

PhDr. Marek Ženíšek, Ph.D., v. r.
předseda Rady pro výzkum, vývoj a inovace

 

Sdílejte na:

Přílohy